De WKKGZ geldt voor alle zorgaanbieders. Zowel voor zorginstellingen als zelfstandige beroepsbeoefenaren, zoals praktijkhouders.
Binnen deze wet is sprake van een drietal te onderscheiden stappen:
- Een klacht maak u in eerste instantie bespreekbaar bij uw behandelaar.
- Leidt dat niet tot een oplossing dan kunt u contact opnemen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris van onze beroepsvereniging VBAG. Deze klachtenfunctionaris is werkzaam bij Quasir, het expertisecentrum voor klachtenmanagement in de zorg- en welzijnssector.
De klachtenfunctionaris is bereikbaar via email (bemiddeling@quasir.nl t.a.v. coördinator klachtenbemiddeling) of per telefoon 06 4844 5538. - Indien de Klachtfunctionaris er niet in slaagt te bemiddelen, kunt u ervoor kiezen om uw klacht voor te leggen aan een geschillencommissie. Hier vind je de procedure en verdere informatie zoals kosten https://www.degeschillencommissiezorg.nl
Als de geschillencommissie een uitspraak doet dan wordt deze uitspraak geanonimiseerd gepubliceerd, zodat de opgedane ervaring gedeeld wordt en elke zorgverlener er kennis van kan nemen.
Ik wens u hiermee voldoende op de hoogte te hebben gebracht. Mocht u vragen hebben over de procedure of de verschillende instanties die hiermee van doen hebben hoor ik dat graag.
Waar mensen werken kunnen er misverstanden ontstaan, ik wil dat u weet dat dit niet mijn intentie is. Mocht u feedback voor me hebben of ergens niet tevreden over zijn, dan verneem ik dat graag van u.
Warme groet,
Marjolein Klingenberg[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]