Sportmassage

De effecten van de sportmassage zijn in drie groepen te delen: De sporter wordt geestelijk en lichamelijk voorbereid op de volgende wedstrijd. Hierbij komt de sporter tot rust en de spieren worden losgemaakt. Er ontstaat onder andere een betere doorbloeding, waardoor de sporter beter zal bewegen en het langer vol kan houden, vermoeidheid en spierpijn worden namelijk voorkomen.
De coördinatie wordt verbeterd, waardoor de kans op letsel en ongevallen verkleind wordt. De massage helpt bij het herstellen van de normale toestand, na een zware inspanning door afvalstoffen af te voeren. De sport masseuse draagt dus bij aan verantwoord en gezond sporten. Een sport masseuse kan verschillende dingen doen voor een sporter. Met behulp van verschillende massage technieken wordt de conditie van de spieren verbeterd. De techniek wordt bepaald door te kijken naar de sport en de wensen van de sporter en/of trainer.

De masseuse kan, door regelmatig contact met de sporters, een beginnende blessure herkennen en de sporter eventueel doorverwijzen naar een geneeskundige. Zij kan voorlopig tapes en verband aanbrengen en eerste hulp bij ongevallen verlenen. Daarnaast kan de masseuse een voorlopig advies geven, door het uitvoeren van functie-testen op lenigheid en kracht. Zij kan advies geven over gezond en veilig sporten, actief bewegen, sportkleding, voeding, schoeisel en hygiëne.

Verder levert de masseuse een redelijk grote bijdrage aan het herstel van een sporter, in overleg met een fysiotherapeut of arts, door te begeleiden bij het uitvoeren van oefentherapie. Door met de sporter te oefenen, in te tapen of verband aan te brengen, ijstherapie toe te passen of door een massage te geven. De masseuse kan herstel-bevorderende adviezen geven en regelmatig functieonderzoek uitvoeren.

De masseuse beperkt zich bij het masseren in principe tot het masseren van ‘gezonde weefsels’. De behandeling van blessures wordt meestal aan artsen en/of fysiotherapeuten overgelaten. Bij ongevallen en letsels beperkt de bevoegdheid van de masseuse zich tot het verlenen van zorg bij acuut sportletsel. Als dat goed gaat, zal het de verergering van de schade helpen voorkomen.

Een sport masseuse is meestal gespecialiseerd in kalmerende en stimulerende massages. Dit is masseren met het doel de spieren die het zwaarst worden belast, een betere doorbloeding te geven en aan te zetten tot extra stofwisseling. De spieren zijn daardoor beter bestand tegen grote kracht die er tijdens het sporten op uitgeoefend wordt.

De sportmassage kan voor iedereen geneeskrachtig werken. Als je spierpijn hebt door een verkeerde beweging in de rug, de nek of ergens anders in het lichaam. Na een eenmalige inspanning, zoals een sport weekend, kan je stijve en pijnlijke spieren hebben of je bent tijdens de wekelijkse sport training iets te enthousiast geweest, kan een sportmassage helpen herstellen, dat is beter dan er mee rond te blijven lopen.
Een sportmassage mag nooit toegepast wordt in de volgende gevallen: In de eerste dagen of weken nadat je spier is gescheurd. Bij een ontsteking of wond van de huid. Als iemand koorts heeft. Als je spieren heel zwaar belast zijn, is het beter om de sportmassage enkele dagen uit te stellen. De massage wordt uitgevoerd met massage-olie op de blote huid.

Aangesloten bij beroepsverenigingen

KAIMA for Well-Being is aangesloten bij:
VIV Nederland, Registratienummer: 1907342B
NIBIG , Registratienummer: 314114
RBCZ, Registratienummer: 505082R
Vraag uw ziektekostenverzekeraar naar de mogelijkheden van vergoeding.
Kijk voor meer informatie op: www.vivnederland.nl

Waar wacht u nog op ? Neem contact met ons op voor een afspraak

Afspraak